1. Ayds diet candy
Anugerah jenama produk paling teruk sepanjang masa harus diberikan kepada Ayds, gula-gula penahan selera makan yang mendapat pasaran yang baik sekitar 1970-an dan awal 80-an — hingga la ia berbunyi seperti penyakit AIDS yang kita ketahui hari ini. Pada tahun 1988, jualan Ayds menerima kesan yang teruk hingga memaksa syarikat mengubah jenamanya kepada “Diet Ayds” malah menjadi lebih teruk hinggalah ia berhenti dipasarkan. Slogan bagi produk tersebut sering dijadikan jenaka seperti "Ayds helps you lose weight, Why take diet pills when you can enjoy Ayds?" atau "Thank Goodness For Ayds!" Saksikan iklan klasiknya:
2. The Golden Gaytime Bar
Aiskrim Gaytime telah terjual di New Zealand sejak beberapa dekad, dan menggunakan strategi pemasaran yang bijak hingga mempopularkan perkataan "gay” sebelum ia membawa maksud yang lain. Saksikan iklan Gaytime (”it’s so hard to have a gaytime on your own!”) —
Dan ini merupakan iklan terbaru Gaytime, yang mempersendakan jenama mereka sendiri:
3. Barf detergent
4. Sars soft drink
Syarikat Australia iaitu Golden Circle telah sekian lama memasarkan air minuman perasa caramel Sarsaparilla, atau nama singkatan produknya “Sars". Percaya atau tidak apabila SARS melanda pada tahun 2003 jualan juga Sars meningkat. Wow menakjubkan!
5. Shitto

1 comment:
geli la plak
Post a Comment